Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Chi-Kung

 

 

 

KépA csikung (más átírásban qigong, chikung, chi kung) egy  gyűjtőfogalom, amit a kínai egészségmegőrző gyakorlatok széles körére használunk. A csi (más átírásban qi, chi) energiát, életerőt jelent, a kung pedig művelést, gyakorlást.

A kínai hagyományos gyógyászatban ez az életerő központi helyet foglal el. A csi a test energia-csatornáiban áramlik, amit nyugaton meridiánnak neveznek. Az egészség feltétele a csi megfelelő mennyisége és akadálymentes áramlása. Ez egyben minden csikung rendszer közös célja.


A kínai modell szerint a csi elakadása rossz közérzetet, fájdalmat vagy megbetegedést okoz. Ha a csi áramlása akadályozott, akkor két dolog történik:


  1. Többlet csi halmozódik fel ott, ahol arra nincs is szükség. Ez olyan, mint amikor egy folyót eltorlaszolunk és a víz elönti a környéket.
    Kép
  2. A test más részei nem kapnak elegendő csit. Ez ahhoz hasonlítható, mint amikor a gát másik oldalán kiszárad a folyó medre és elpusztul az élővilága.

A csikung gyakorlatok megszüntetik az energia gátjait és megnövelik a csi áramlását a testünkben. Ha a csi szabadon folyik, akkor ez az energia gyógyít és helyreállítja szervezetünk egyensúlyát.

A csikung gyógyító ága is így működik: a gyógyító érzékeli, hogy hol vannak energiazavarok, és energia kibocsátásával helyreállítja a szervezetben az energiaáramlást.

A kínai orvoslás részeként ismert akupunktúrával vagy gyógynövény terápiával Képellentétben a csikung még kevésbé elterjedt, ezért mindmáig misztikum övezi a nyugati világban.

Miért fordul mégis egyre több ember a világon, köztük orvosok, tudósok a csikunghoz? Hatékony gyógyító ereje és filozófiájának letisztultsága, egyszerűsége miatt.

 

Miért Chi-Kung-ozzunk?

  • Terápiás célra is használható.
  • Középkorúak és idősek is aktívan gyakorolhatják, sőt el is kezdhető ilyen korban.
  • Nincs teljesítménykényszer.
  • A gyakorlás már önmagában eredmény, a sikerek egy idő után maguktól megérkeznek.
  • Energiát termel.
  • Többnyire relaxáló hatású.
  • A gyakorlatok, miközben az izmokat, ízületeket igénybe veszik, az elme tevékenységét elcsendesítik. (kiemelt a figyelem irányításának fontossága)
  • Az erő helyett a megfelelő tudatállapoton van a hangsúly.
  • Egyesíti a gimnasztika, a gyógyítás és a meditáció elemeit.
  • A mozgás lassú, ezért csökken a sérülésveszély.
  • Nemcsak a terhelésnek, a pihenésnek, ellazulásnak is fontos a szerepe.
  • Útmutatást ad az adott gyakorlathoz legmegfelelőbb légzésről is.
  • A lényeg az erő és lágyság, feszülés és ellazulás, gyorsaság és lassúság harmóniája.

Chi Kung gyakorlatok főbb élettani hatásai:

  • Javul a hormonműködés.
  • Idegrendszeri hatások: módosult tudatállapotot hoz létre, relaxál, nyugtat.
  • Gyomor- és bélperisztaltika fokozódása, emésztőnedv elválasztás növekedése, étvágyjavulás.
  • Anyagcsere-funkciók és a kiválasztó szervek működésének fokozódása.
  • Vérkeringés javulása, vérnyomás-szabályozás.
  • Izomerősítés, ízületek rugalmasságának javítása.
  • Zsigerek (belső szervek) belső masszírozása.
  • Légzőrendszeri hatása: javul a gázcsere.